سرعت سایت شما یکی از مهم ترین ویژگی ها و فاکتورهایی است که باید مد نظر داشته باشید.
امروزه موتور های جستجو برای وقت کاربران خود، ارزش زیادی قائل هستند و از شما نیز همین انتظار رادارند. متاسفانه بسیاری از طراحان سایت بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم، اقدام به کد نویسی، نصب افزونه و همینطور بارگیری تصاویر پر حجم می نمایند. در این صورت نتیجه کار شاید ظاهری زیبا باشد اما فاکتورهای فنی سایت (بدون آنکه شما اطلاع داشته باشید) از پایه و اساس دچار مشکل شده است.
سرعت پایین وب سایت یکی از ناامید کننده ترین چیزهایی است که باعث می شود کاربر از شما بی خبر بماند و برای شما هزینه زیادی به همراه داشته باشد. با کاهش زمان بارگذاری صفحه، تأثیر مثبتی بر فرآیندهای بازاریابی و فروش خواهید داشت و ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد که می توانند به مشتریان شما تبدیل شوند. در این مقاله به شما توصیه هایی در مورد بهبود عملکرد وب سایت می دهیم.
فهرست مطالب
بهینه سازی وب سایت چیست و چرا مهم است؟
- زمان تا اولین بایت (TTFB) – چه مدت طول می کشد تا اولین بایت پاسخ از سرور دریافت شود.
- اولین رنگ محتوایی (FCP) – چقدر طول می کشد تا اولین متن یا تصویر بارگیری شود.
- بزرگترین رنگ محتوا (LCP) – چه مدت طول می کشد تا بزرگترین عنصر سایت بارگیری شود (متن یا تصویر)
- زمان بارگذاری صفحه — مدت زمانی که طول می کشد تا کل محتوای یک صفحه وب در صفحه کاربر نمایش داده شود.
برای اطمینان از تجربه کاربری خوب، وب سایت ها باید TTFB خود را کمتر از 0.8 ثانیه، FCP را کمتر از 1.8 ثانیه، LCP را کمتر از 2.5 ثانیه و زمان بارگذاری صفحه را زیر 3 ثانیه نگه دارند.
لازم به ذکر است که تجزیه و تحلیل اخیر از 100 صفحه وب برتر نشان داد که میانگین زمان بارگذاری صفحه در دسکتاپ 2.5 ثانیه و در تلفن همراه 8.6 ثانیه است..
چگونگی تاثیر سرعت سایت بر عملکرد وب سایت
بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه سرعت وب سایت بر عوامل کلیدی یک وب سایت مانند تبدیل، دیده شدن و قابلیت استفاده تأثیر می گذارد
بازدیدکنندگان شما کاری را که شما می خواهید انجام می دهند. به عنوان مثال، آنها محصول شما را می خرند، در کمپین های خبرنامه مشترک می شوند، برای یک وبینار ثبت نام می کنند یا یک فرمی که شما طراحی کرده اید را پر می کنند.
هرچه صفحه سریعتر بارگذاری شود، نرخ تبدیل بالاتری خواهد داشت. طبق تحقیقات Hubspot، زمان بارگذاری بین 0 تا 4 ثانیه بهترین نرخ تبدیل را به همراه دارد. تاخیر 1 ثانیه ای به معنای کاهش 7 درصدی در تبدیل است. به عنوان مثال، کاهش سرعت صفحه به مدت 1 ثانیه می تواند سالانه 1.6 میلیارد دلار برای آمازون هزینه داشته باشد.
سرعت وب سایت یکی از عواملی است که گوگل در رتبه بندی سایت ها به آن توجه می کند و یک وب سایت با عملکرد سرعتی پایین، تجربه کاربری ضعیفی دارد و در نتیجه در نتایج جستجو بازدیدکمتری به دست می آورد. از دسامبر 2017، موتور جستجوی گوگل در درجه اول شروع به رتبه بندی نسخه های تلفن همراه نمود، حتی برای جستجوهای دسکتاپ. هدف از این تصمیم جریمه کردن وب سایت هایی است که به همه دستگاه ها پاسخگو نیستند.
قابلیت استفاده از وب سایت که گوگل به آن اصرار دارد در واقع اشاره به فاکتورهایی دارد که مستقیماً بر وفاداری مشتری تأثیر می گذارد. فاکتورهایی مانند سرعت لودینگ صفحه و گرافیک زیبا و تجربه کاربری مناسب. هرچه وب سایت شما عملکرد بهتری داشته باشد، رضایت کاربر بیشتر خواهد بود. یک تجربه کاربری عالی راهی برای ایجاد یک پایگاه مشتری بزرگ و ایجاد یک برند قوی است.
ابزار ارزیابی عملکرد سرعت سایت
چندین ابزار تجزیه و تحلیل عملکرد سرعتی سایت شما وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از این ابزار می پردازیم:
Google PageSpeed Insights ابزاری رایگان از Google است که تست عملکرد را در سایت شما اجرا میکند و توصیههایی در مورد افزایش سرعت ارائه میدهد. برای هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل کار می کند.
Pingdom یکی دیگر از ابزارهای عالی برای تست سرعت وب سایت با تعدادی ویژگی مفید است. تاریخچه عملکرد وب سایت شما را ردیابی می کند، توصیه های مبتنی بر داده را در مورد چگونگی بهبود سرعت وب سایت ارائه می دهد و گزارش های قابل فهم تولید می کند. Pingdom همچنین برنامه های رایگان و پولی را برای تست سرعت وب سایت برای اندروید و iOS ارائه می دهد.
YSlow همچنین توصیه هایی در مورد چگونگی بهبود عملکرد صفحه ارائه می دهد، آمار را ترسیم می کند و همه اجزا را خلاصه می کند.
Performance Budget Calculator ابزاری رایگان است که به شما کمک می کند تا بفهمید از چه نوع محتوایی می توانید برای اجرای بهینه سایت خود استفاده کنید.
GTmetrix نحوه عملکرد وب سایت شما را در دستگاه های مختلف ارزیابی می کند و نشان می دهد که چه چیزی باعث کندی آن می شود. این ابزار یک گزارش خلاصه برای برجسته کردن فرصت های بهینه سازی تولید می کند. می توانید معیارهای کلیدی را به طور مداوم نظارت کنید و هشدارهایی را تنظیم کنید که به شما در مورد مسائل مربوط به عملکرد اطلاع می دهند
نحوه بهبود عملکرد وب سایت:
هنگامی که سرعت وب سایت خود را آزمایش کردید، حالا می توانید شروع به بهینه سازی آن کنید. راههای مختلفی برای سریعتر کردن وبسایت شما وجود دارد و ما فهرستی از مؤثرترین آنها را ایجاد کردیم.
1. از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید
شبکه تحویل محتوا مجموعهای از سرورهای وب است که در مکانهای جغرافیایی مختلف توزیع شدهاند که محتوای وب را با توجه به موقعیت مکانی خود در اختیار کاربران نهایی قرار میدهند. وقتی وب سایت را روی یک سرور واحد میزبانی می کنید، تمام درخواست های بازدیدکنندگان به همان سخت افزار ارسال می شود. به همین دلیل زمان مورد نیاز برای پردازش هر درخواست افزایش می یابد. علاوه بر این، زمانی که کاربران از نظر فیزیکی از سرور دور هستند، زمان بارگذاری افزایش مییابد.
با CDN، درخواستهای کاربر به نزدیکترین سرور هدایت میشوند. در نتیجه، محتوا سریعتر به مشتری تحویل داده می شود و وب سایت سریعتر کار می کند. این یک روش نسبتاً گران، اما کاملاً مؤثر برای بهینهسازی زمان بارگذاری است.
2. وب سایت خود را به میزبان بهتری منتقل کنید
سه نوع امکان میزبانی وجود دارد:
هاست اشتراکی:
محبوب ترین نوع هاست، هاست اشتراکی است. این ارزان ترین راه برای آنلاین کردن سایت شما در زمان کوتاه و با هزینه کم است. برای اطمینان از بهینه سازی بهتر، انتخاب یک میزبان وب با سرعت بالا، ضروری است. با میزبانی اشتراکی، شما بخشی از CPU، رم وفضای دیسکی که نیاز دارید را با سایت های دیگری که از این سرور استفاده می کنند بصورت مشترک استفاده می کنید. این دلیل اصلی این است که هاست اشتراکی به سرعت VPS یا سرور اختصاصی نیست.
میزبانی VPS:
میزبانی VPSیک محیط مجازی مجزا در یک سرور بزرگتر است. درواقع شما در یک سرور فیزیکی مشترک دارای یک فضای مجازی اختصاصی می شوید و می توانید این فضا را با توجه به نیاز خود پیکر بندی کنید. بنابراین می توان گفت فضای میزبانی VPS نسبت به هاست اشتراکی امکانات بهتری برای شما فراهم می کند. اگر وب سایت شما دارای ترافیک متوسط است یا سایت تجارت الکترونیکی با افزایش ترافیک در برخی دوره ها دارید، VPS گزینه بهینه برای شما خواهد بود.
اجاره منابع ابری اختصاصی(Cloud Host):
هاست ابری (Cloud Host) سرویس میزبانی مبتنیبر رایانش ابری (Cloud Computing) است که منابع چندین سرور را بهصورت همزمان با مقیاسپذیری و انعطافپذیری بالا به شما ارائه میدهد. این سرویس پایداری و دسترسپذیری کمنظیری دارد و درمقایسهبا هاست معمولی امنیت و انعطافپذیری بیشتری را به کاربران ارائه میکند.
سرور اختصاصی:
گران ترین گزینه هاست یک سرور اختصاصی است که می تواند سرور فیزیکی شما باشد. در این صورت، اجاره سرور را پرداخت می کنید و یک مدیر سیستم را برای نگهداری آن استخدام می کنید و تمام منابع فیزیکی سرور به طور اختصاصی در اختیار شما می باشد.
بنابراین با توجه به مواردی که ذکر شد و با توجه به نوع وب سایت شما باید مناسب ترین هاست را انتخاب کنید.
3. اندازه تصاویر وب سایت خود را بهینه کنید
همه عاشق تصاویر چشم نواز هستند. تعداد زیادی عکس و گرافیک در صفحات شما باعث بهبود تعامل می شود. جنبه منفی این است که تصاویربا کیفیت بالا معمولاً فایل های بزرگی هستند که سرعت وب سایت را کاهش می دهند.
بهترین راه برای کاهش اندازه تصویر بدون به خطر انداختن کیفیت آن، فشرده سازی فایل ها با ابزارهایی مانند ImageOptim، JPEGmini یا Kraken است. همچنین می توانید از ویژگی های <secret> و <size> در کدهای HTML استفاده کنید که اندازه تصویر را بر اساس ویژگی های نمایش کاربر تنظیم می کند.
در نهایت باید گفت علاوه بر بهینه سازی و کانورت تصاویر باید یک تعادلی برقرار کنید بین تصاویر گرافیکی زیبا و سرعت لود صفحات و نمی توانید همه چیز را فدای زیبایی کنید.
4. تعداد پلاگین ها را کاهش دهید
پلاگین ها اجزای مشترک هر وب سایت هستند. آنها ویژگی های خاصی را به وب سایت شما اضافه می کنند. متأسفانه هرچه افزونه های بیشتری نصب شوند، منابع بیشتری برای اجرای آنها مورد نیاز است. در نتیجه، افزونه های بیشتر باعث می شوند وب سایتها کندتر کار کنند و با مشکلات امنیتی بیشتری مواجه شوند. با گذشت زمان، تعداد افزونه ها افزایش می یابند، در حالی که برخی از آنها ممکن است دیگر استفاده نشوند.
توصیه میکنیم تمام افزونههایی را که نصب کردهاید بررسی کنید و افزونههای غیرضروری را حذف کنید. ابتدا تست های عملکرد را در صفحه خود اجرا کنید تا متوجه شوید کدام افزونه ها سرعت وب سایت شما را کاهش می دهند. سرعت وب سایت نه تنها به تعداد افزونه های نصب شده بستگی دارد، بلکه به کیفیت آنها نیز بستگی دارد. سعی کنید از افزونه هایی که اسکریپت ها و استایل های زیادی را بارگیری می کنند یا پرس و جوهای پایگاه داده زیادی ایجاد می کنند اجتناب کنید.
بهترین راه حل این است که فقط موارد ضروری را حفظ کنید و از به روز نگه داشتن آنها اطمینان حاصل کنید.
5. تعداد فایل های جاوا اسکریپت و CSS را به حداقل برسانید
اگر وبسایت شما حاوی تعداد زیادی فایل جاوا اسکریپت و CSS است، زمانی که بازدیدکنندگان شما میخواهند به فایلهای خاصی دسترسی پیدا کنند، به تعداد زیادی درخواست HTTP منجر میشود. این درخواستها بهصورت جداگانه توسط مرورگر بازدیدکننده بررسی میشوند و سرعت کار وبسایت را کاهش میدهند. اگر تعداد فایل های جاوا اسکریپت و CSS را کاهش دهید، بدون شک سرعت وب سایت شما افزایش می یابد.
سعی کنید تمام جاوا اسکریپت را د گروه بندی کنید و همچنین این کار را با تمام فایل های CSS انجام دهید. این باعث کاهش تعداد کلی درخواست های HTTP می شود.
در پایان از شما دعوت می کنیم سایر مقالات ما را مطالعه کنید